1 היהלום הטבעי עשוי מפחמן כמעט טהור בדיוק כמו הגרפיט שבעיפרון והפחם שעל המנגל שלכם. אז ממה נובע השוני ביניהם? מתנאי ההיווצרות של היהלום – לחץ וטמפרטורה גבוהים במעמקי האדמה, בעיקר בשכבות גיאולוגיות שהצטברו בהן שאריות של צמחים ובעלי חיים קדומים.

2 היהלום הוא החומר הקשה ביותר בטבע וזאת למה? אטומי הפחמן שביהלום קשורים בקשר חזק במיוחד (קוולנטי) ולכן קשה להפריד ביניהם. זה מה שעושה את היהלום לחומר הקשה בטבע. לכן רק יהלום יכול ללטש יהלום.

יהלום גלם עם טריגונים מוחזק ביד

היהלום הוא החומר הכי קשה בטבע, צילום של יהלום גלם באדיבות מכון היהלומים

 

3 יהלום לא נרטב. כשחומר נרטב נכנסות אליו מולקולות של נוזל. ביהלום זה לא קורה עקב המבנה המולקולרי שלו. לכן ניתן להכניס יהלום לחומצה, בסיס, נוזל וליהלום לא יקרה שום דבר. אפשר בשקט להמשיך לנקות עם אקונומיקה גם עם הטבעות על הידיים.

 

4 זוכרים את הסיסמה “יהלומים לנצח” – “A Diamond is forever”. זאת הסיסמה השיווקית שהיתה חלק מקמפיין ענק לקידום יהלומים ועשתה אותם לכל כך מבוקשים. את סיסמה הגתה אישה בשם פרנסיס גרטי מחברת פרסום, בשנות הארבעים של המאה העשרים. הקמפיין מיתג את היהלומים כמצרך רומנטי, יוקרתי וחיוני בכל הצעת נישואין.

 

5 יהלום מלוטש שוקל  50% פחות! ממשקלו המקורי. כל החומר שנלטש הופך לאבק יהלומים.

 

6 יש יהלומים טבעיים צבעוניים! בצבעים צהוב, ורוד, אדום, חום, כחול, ירוק ושחור. יהלומים אלה הם בד”כ נדירים ויקרים. הצבע ביהלום מגיע בעקבות אטומים של חומרים נוספים כמו לדוגמה חנקן שיוצר צבע צהוב, ובורון שיוצר צבע כחול, שהתרכבו עם אטומי הפחמן בשלב יצירת היהלום. לרכישת טבעת עם יהלום צהוב לחץ כאן

יהלומים צבעוניים ורוד צהוב ושחור עם תכשיטים משובצים ביהלומים

יהלומים בצבעים ורוד, ושחור ותכשיטים משובצים ביהלומים צבעוניים תמונה IDC

 

7 רק 20% מכל היהלומים שנכרים במכרות ברחבי העולם מתאימים לשיבוץ בתכשיטים וזאת למה? יהלומים עוברים תהליכי עיבוד שמפעילים עליהם לחצים חזקים, ליטוש שיבוץ ועוד. על כן בוחרים לליטוש יהלומים נקיים יחסית על מנת שלא יתפרקו בתהליכי העיבוד. יהלומים שהגביש קטן מדי לליטוש, גביש עם סדקים, גביש לא נקי עם תכלילים רבים, גבישים מעוותים המשלבים בתוכם צורות גבישיות רבות או חסרי צורה גבישית לחלוטין, לא מתאימים לליטוש וגם לא לשיבוץ בתכשיטים.

שלושה יהלמים גלם וגייג' מכשיר למדידות יהלומים

ליהלומי גלם מגוון צורות התגבשות הצילום באדיבות מכון היהלומים

 

8 מה עושים עם כל היהלומים שלא מתאימים לשיבוץ בתכשיטים? מנצלים את תכונות היהלום הקשיות, את העובדה שהוא מוליך חום מצוין ושאינו מוליך זרם חשמלי, במגוון רחב של שימושים השחזה, ליטוש, ניסור, קידוח ושחיקה בנוזל כמו מקדחים בחיפושי נפט ובחציבת מנהרות, ניסור במנסרות עץ ושיש, ליטוש זכוכית, ליטוש משטחי אבן ועוד ועוד. חלק מהיהלומים נגרסים ומשמשים כאבקת יהלומים לליטוש יהלומים.

מימין לשמאל: מקדחים של רופאי שיניים, מקדחים לשיש, עץ ועוד, היהלומים מודבקים לקצה המקדח

9 צורת הליטוש המוכרת הקלאסית של היהלום נוצרה ע”י חישובים מתמטיים ע”י מרסל טולקובסקי בשנת 1919. הוא חישב את פרופורציות הליטוש האופטימאליות לליטוש יהלום עגול. מהן הזויות המדויקות לליטוש, כך שיתנו פיזור אופטימלי של האור מהיהלום.

 

10 כל יהלום בעולם הוא ייחודי! אין יהלום שדומה לשני. יהלום הוא תוצר טבעי של הטבע, חומר מיוחד בעל תכונות כימיות, אופטיות פיזיקליות מורכבות. בעת היווצרותו נלכדים באבן חומרים שהיו במקרה בסביבה, כל יהלום עובר עיבוד מיוחד המתאים לו ועל כן כל יהלום הוא ייחודי שאין שני לו.